Satsingsområde for barnehageåret 2025/2026

Dette barnehageåret skal vi i Ryvingen barnehage ha særlig fokus på inkluderende voksne i uteleken, med utgangspunkt i Utdanningsdirektoratets kompetansepakke. Målet er å styrke personalets bevissthet rundt å være aktive og tilstedeværende i barnas lek, inkludere alle barn, skape trygge og inkluderende lekemiljø og støtte barn i å utvikle sosial kompetanse og et rikt lekerepertoar.

«Leken skal ha en sentral plass i barnehagen, og lekens egenverdi skal anerkjennes. Barnehagen skal gi gode vilkår for lek, vennskap og barns egen kultur.»
udir.no – Lek i barnehagen

Leken er en sentral del av barnehagens innhold – ikke bare som metode for læring, men som en verdi i seg selv. Gjennom leken stimuleres barnets:

  • Språklige utvikling
  • Sosiale ferdigheter
  • Emosjonelle forståelse
  • Kognitive evner
  • Motoriske ferdigheter
  • Moralske vurderingsevne

Leken gir rom for kreativitet, utforsking, problemløsing og konsentrasjon. Barna kan fordype seg, følge egne impulser, og kjenne på en ekte mestringsfølelse. Når barn får eie leken selv, opplever de kontroll, tilhørighet og glede.

I Ryvingen barnehage ønsker vi å tilrettelegge for varierte og verdifulle lekeopplevelser. Vi ønsker at alle barn skal oppleve å ha noen å leke med – og vi støtter barna i å utvikle et rikt og variert lekerepertoar. De voksne er aktive medspillere som veileder, støtter og inspirerer i lek og samspill.

Vårt mål er at alle barn i Ryvingen barnehage skal oppleve leken som en inkluderende, utviklende og trygg arena, der de blir sett og møtt av voksne som bryr seg og er opptatt av deres lekeglede og trivsel.