I småbarnsalderen legges utviklingen for den språklige kompetansen. I tidlig alder bruker barna både kroppsspråk og lek med lyder for å nærme seg andre mennesker. God språkutvikling er avgjørende for lek, læring og sosiale relasjoner i barnehagealder, men også for lesing, skriving og læring i skolealder. Et godt utviklet språk i barnehagealder letter lese- og skriveutvikling i skolen.
Samtale med barnet stimulerer barnets språkutvikling. Det er derfor aldri for tidlig å snakke med barnet, uten å måtte forenkle språket. Et barn vil alltid forstå mer enn det klarer å uttrykke. Du kan kanskje ikke forvente å få svar fra de minste, men de lærer noe viktig om turtaking, lyder og tonefall. Vær en engasjert lytter, og vis interesse for det barnet har å si. Ha blikk kontakt, og bekreft barnet for å oppmuntre det til å snakke videre.
På avdelingen jobber vi bevisst med utvikling av språk i ulike språkgrupper. Vi jobber blant annet med et og et ord, sette bilde til ordene og lytteøvelser. For å stimulere leselyst og leseglede bruker vi mye høytlesing. Vi leser daglig for barna, og i samlingsstund bruker vi eventyr og fortellinger med konkreter. Vi har gjennom mange år deltatt på kurs og kompetanseutvikling for språk og språk utvikling. Barnehagen har jobbet aktivt med bevisstgjøring omkring barns språkutvikling.
Når vi i barnehagen har barn med annet morsmål enn norsk, jobber vi spesielt med å konkretisere ord ved bruk av bilder og konkreter for å sikre en bedre forståelse av begrepene. Vi skal støtte flerspråklige barn i å bruke morsmålet sitt, samtidig som vi aktivt vil fremme og utvikle barnas norskkompetanse.
I Ryvingen er vi opptatt av at bøker og spill skal være lett tilgjengelige for barna. Vi legger vekt på å ha nye og oppdaterte barnebøker, og et godt utvalg som fenger barna.